Nog even genieten van de hitte in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bep Lans - WaarBenJij.nu Nog even genieten van de hitte in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bep Lans - WaarBenJij.nu

Nog even genieten van de hitte in Bangkok

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bep

13 Mei 2009 | Thailand, Bangkok

Ik was gebleven bij zondag 3 mei in het Niagara hotel.
's Avonds gingen we eten in het restaurant want we hadden geen zin om weer vroeg naar bed te gaan.

maandag 4/5
Om 10.00 uur zijn we het plaatsje Parapat ingegaan om mijn weblog bij te werken. Ik had ongeveer 45 minuten nodig, zoveel had ik te vertellen. Daarna terug naar het hotel en hebben we ons bij het zwembad geinstalleerd. Weer waren we de enigen en ook weer was het restaurant voor ons alleen bezet. We hebben er dan ook wat gegeten en gedronken.
Later in de middag de koffers klaargemaakt voor de terugvlucht naar Bangkok en voor de nacht in Medan hadden we weer de twee tassen klaar gemaakt. Het schone wasgoed werd keurig afgeleverd en ik heb het meisje de rest van mijn te klein geworden kleding gegeven, waar ze, zoals ze zei, erg blij mee was.

's Avonds in de lounge een lekker pintje gedronken en terwijl we dat deden viel ons oog op een batik winkeltje waar ze batik schilderijen verkochten. We hebben een heel mooi doek met katten er op gekocht. Er was ook nog een gitarist die oude en nieuwe liedjes speelden. Helaas krontjong liedjes kende hij niet.

dinsdag 5/5
Om 09.30 vertrokken we naar Medan. De weg rechtstreeks naar Medan viel mee. Het bleek dat de president ooit over deze weg moest en dan zorgen ze er wel voor dat de weg goed is.

Onderweg nog wat gestopt voor opnames. We reden door palmolie plantages. Dat waren vroeger cacaobonen plantages. Maar de prijs van de cacaobonen daalden zo erg, zodat ze de cacaoplanten hebben weggehaald en palmoliebomen er voor in de plaats hebben gezet. Deze plantages zijn in handen van de Amerikanen, en dat was wel te zien.
Volgens Hari hadden de mensen die daar werken een behoorlijk salaris en behuizing, maar er werd wel wat voor verlangd. Niet werken, geen geld en weg baan.

Omdat het de laatste dag was dat we met zijn vieren op stap zijn was afgesproken dat we samen zouden eten, ook Udik. We zouden hun dan de enveloppes met inhoud geven. Ze wilden zelf de tip in Euro's en we hebben ze beiden 100 Euro's gegeven. Udik was er erg blij mee, maar we hadden het idee dat Hari wat meer had verwacht. Dat is dan jammer voor hem.

We hebben nog een stop gehad bij een werkplaats waar ze dodol maakten. Dodol wordt gemaakt van kleefrijst gemengd met allerlei soorten extracten en sappen. Bob heeft twee pakken gekocht met doerian.
Achter de werkplaats was een grote kooi met 2 enorme pythons. Het gaas ervoor was zo klein dat er geen opnames van gemaakt konden worden.

Verder zagen we nog twee jongens die over een hele hoge boogbrug renden. Althans een rende heen en weer en de ander lag op zijn buik.

Bij aankomst in het Deli River hotel viel het ons op dat elke keer dat we er kwamen (dit was de derde keer) dat we het hotel hoe langer hoe meer waardeerden. We zagen hier de hollandse degelijkheid van de inrichting van de kamer. De eigenaar is n.l. een Groninger die met een Chinese, hollands sprekende, vrouw is getrouwd.
Het bed had een ruime klamboe en alle lichten werkten. De tuin vinden we ook elke keer weer mooier.
's Avonds was er een enorme tropische regenbui.

woensdag 6/5
Om 7.00 uur werden we door de jongens opgehaald en door het zeer drukke verkeer naar het vliegveld gebracht. Daar namen we uitgebreid afscheid van hen. Hopenlijk zien we ze nog eens in de toekomst.
Op het vliegveld was het behoorlijk druk. De koffers gingen gelukkig rechtstreeks naar Bangkok, dus dat was een zorg minder. We moesten elk 75.000 Rph betalen die we van Hari hadden gekregen. We werden langs diverse kantoortjes geleid en van elk kregen we een stempel. Toen we eindelijk alles hadden konden we naar de vertrekhal.
Ons vliegtuig was nog niet voor een derde gevuld.
In Kuala Lumpur hadden we een overstap tijd van 3 1/2 uur. Ik had geen Ringitts meer en heb toen mijn dollars gebruikt voor een luchtje voor Bob. Het wisselgeld werd op mijn verzoek in Ringitts uitbetaald. Hiervoor wilden we wat eten. Ons werd aangeraden om met de trein naar de andere terminal te gaan daar waren meer eetmogelijkheden dan in de main terminal. We hebben bij Burger King een burger meal gegeten en we hadden zo'n trek dat we alles hebben opgegeten.

Om 15.30 uur vertrok ons vliegtuig naar Bangkok om daar na 2 uur te landen. Aan boord werd een warme maaltijd van runder- of kipsate met rijst geserveerd. Bob heeft voor het eerst en laatst heerlijk aan boord van een vliegtuig gegeten.

In Bangkok aangekomen stond Ann, onze gids voor die dagen ons op te wachten.
Onderweg vertelde ze ons enkele zeer nuttige dingen over welke taxi's betrouwbaar waren of niet. Je moest kijken of de taxi een meter had en die moest bij aanvang op 35 Bath staan. Zij bracht ons naar het Amari Hotel. Een prachtig luxueus hotel. En zo op het eerste gezicht in een gezellige buurt met veel toko's.
Terwijl we naar de supermarkt liepen om wat koude drankjes en bier te halen passeerden we een massage salon en diverse kleermakerijen.
We besloten te proberen of in zo'n korte tijd broeken en shirts gemaakt konden worden en we zouden ons zeker morgen laten masseren.
Morgen gaan we aan de slag.

donderdag 7/5
Na een heerlijk ontbijt gingen we meteen op stap. We wilden de Siam mall bezoeken. Op de kaart leek dat niet te ver weg. Maar na drie kwartier in de hitte lopen kwamen we erachter dat we helemaal in de verkeerde buurt zaten en dat we er alleen via de rail of taxi konden komen. Zeer verhit kwamen we weer in het hotel aan en gingen toen op zoek naar de kleermaker. De ene die we op het oog hadden was dicht, maar die bij het hotel hoorde, en even duur was, was open.
De korte tijd was geen probleem. Als we wat wilden laten maken kon Bob diezelfde avond al passen. Gekozen werd voor 3 broeken en 2 shirts voor 7.500 Bath is ongeveer 150 Euro.
De maat werd genomen en de stoffen uitgezocht.
Toen dat was geregeld gingen we richting massage. Daar werden we heerlijk gemasseerd, Bob schouders en hoofd en ik de traditionele Thaise massage. Heerlijk. Morgen gaan we weer.

's Middags in het hotel zelf geluncht. Wat was dat smerig. Ik had het idee dat ik zeepsop zat te eten. Dat is de eerste en laatste keer dat we Thai voedsel eten.
Na het eten namen we een taxi richting World Center Square. Dat is een enorme mall. Binnen bleek dat er overal uitverkoop was. Bob kocht een mooie portemonnee en ik kocht Reebok schoenen voor 20 Euro. Ze zitten ook nog geweldig.
De mall uitgebreid bekeken en daarna weer met de taxi terug. Dit ging wat moeilijker want het was bijzonder druk vanwege 3 feestdagen en het kostte ook iets meer. I.v.p. 2 Euro kwam het nu op 3 Euro en dan zaten we een half uur in de taxi. Dus waar maak je je druk over.

Terug bij het hotel is Bob de broek en shirt gaan passen. Het shirt zat fantastisch en zag er ook zo uit. De broek moest iets wijder van voren en iets krapper van achteren. Besloten werd om nog 2 shirts er bij te laten maken. De hele boel kwam dan op 9.700 Bath is ongeveer 200 Euro.
Morgen halen we alles op.
Hierna de boel in het hotel een beetje verkend en daarna zijn we naar onze kamer gegaan en plat.

vrijdag 8/5
Om 8.00 uur werden we door Ann opgehaald voor de ochtend toer. We zouden het Grand Palace bezoeken met daarop volgend een boottocht over de rivier met een longtailboot.
Het Paleis werd enorm druk bezocht en het was er kokend heet. We hadden na diverse opnames het wel gehad in het paleis. Dit kwam ook door het feit dat Ann, de gids, zo slecht engels sprak dat we op laatst maar geen moeite deden om wat te verstaan. We hebben er nog wel een wisseling van de wacht gezien, dat werd opgeluisterd met zeer valse trompetmuziek. Dat was wel lachten.

Na het paleis liepen we met een sneltreinvaart door een soort marktje naar de boot. We werden in de boot behoorlijk aan ons lot overgelaten. Het ging wederom met een sneltreinvaart door de kanalen. Het was nauwelijk mogelijk opnames te maken.

Na de boottocht vroeg Ann waar ze ons moest afzetten: in het hotel of bij een mall of iets dergelijks. We hebben ons toen bij een andere mall dan gisteren laten afzetten. Daar konden we een beetje van de hitte bijkomen. Eerst even wat gegeten, want ik had een behoorlijke trek. Daarna hebben we wat koelkast plakkers (tuk tuks) en een mooi koffertje gekocht.
Toen terug naar het hotel en daar wat uitgerust.
's Avonds de rest van de kleren opgehaald. Van 2 broeken moesten nog de knopen worden verzet, dus die halen we morgen om 11.00 uur op.

We hebben ons nog een keer door dezelfde meisjes als gisteren laten masseren. Nu dat wilden ze wel. We hadden ze gisteren een goede fooi gegeven en ik denk dat ze daar nu ook naar uitkeken.

Na veel dankbare sawadee ka's en sawadee krabs zijn we teruggegaan naar het hotel. Ons laatste nachtje in het verre oosten. Wat zal ik het missen!!!!!

zaterdag 9/5
Na het ontbijt vast een koffer en een tas gepakt. Taxi genomen om nogmaals naar World Center Square te gaan. Dat was de eerste mall, en die beviel ons het beste.
Bob vond nog een overhemd, met lange mouwen. Hij vond dat hij er nog niet genoeg had. Bij Mac Donalds lekkere mango ijsthee gedronken en ik heb een BQQ hamburger gegeten. Heerlijk was die. Daarna terug naar hotel en de laatste 2 broeken opgehaald.
De tweede koffer en het kleine koffertje gepakt.
Het wachten is op het moment dat we worden opgehaald om naar het vliegveld te worden gebracht.
Om 19.30 uur was het eindelijk zover. Onze Ann kwam maar helemaal niet meer en ze had een auto met chauffeur gestuurd. Nu we kunnen ons zelf ook wel inchecken hoor.

We waren snel ingecheckt en toen hebben we het vliegveld van Bangkok een beetje bekeken. We hebben er tonijn sandwiches gegeten en een pilsje gedronken.
Om 23.15 uur was het zover. We konden aan boord. Aan boord gekomen schrokken we ons dood. Het vliegtuig een 747 400 was tot de nok toe gevuld en we hadden er zo een waar absoluut geen beenruimte was. Ook hadden we geen t.v. in de rugleuning van de stoel voor ons. De stewardess zei dat dit een oud toestel was dat nog niet is aangepast. Het was net zo slecht als een chartervlucht. De 12 uur vlucht was dan ook een marteling. De maaltijden aan boord waren heel slecht, incl. de koffie. Het enige wat goed was en waar ze niets aan konden verprutsen was het bier en de thee. Zo goed als we de heenreis ervoeren, zo slecht was de terugreis. Wij gaan nooit meer met de KLM.

Eindelijk kwamen we op zondagmorgen om 06.00 uur op Schiphol aan.
Ik had telefonisch contact met Marjon en zij kwam ook net op Schiphol aan.
Na een half uur konden we elkaar begroeten. Bob had nog een geintje met de douane. Hij had n.l. in Bangkok twee flessen cognac en een slof sigaretten gekocht en die tas had hij open en bloot voor zich op de kar. Dit maakte een douane ambtenaar nieuwsgierig of hij nog meer verwerpelijke dingen bij zich had.
Na nog een extra controle op koffers en tassen mocht hij dan toch nog doorlopen.

Bij Marjon thuis hebben we een heerlijk ontbijt gehad en kwamen we een beetje tot rust.

Ja dit is dan het laatste wat ik over onze geweldige reis te melden heb.

Mathe het was geweldig, op de laatste twee dingen na: Ann en vliegtuig.
We hebben genoten van de rondreis door Sumatra. Het Tobameer was van een wonderlijke schoonheid.
De natuur, bloemen en de vruchten vonden we ook geweldig. Dus we kunnen spreken van een geslaagde reis.

• 13 Mei 2009 - 07:08

Mathe De Groot :

Beste meneer en mevr. Lans,
    Het was heel leuk om uw verslag van tijd tot tijd te lezen. We hebben elkaar gisteren al even gesproken en bijgepraat. Ik kan zeggen dat ik met heel veel plezier deze reis, samen met u, heb mogen samenstellen. Mijn dank daarvoor. En voor ons is het altijd leuk om achteraf te lezen dat de reis geslaagd is.

Met vriendelijke groeten
    Mathe de Groot
    Holland International Wormer

• 13 Mei 2009 - 13:02

Marcel/Elly:

Bedankt voor de mooie verslagen, alsof we hetzelf hebben meegemaakt!Foto's /films zien we nog wel een keer

• 28 Augustus 2009 - 14:40

Hugo Voskuijl:

Heb het reis verslag gelezen en het leek net of ik erbij was.
    Erg leuk en mooi !

• 17 Februari 2010 - 17:06

Marjon:

Hoi vakantiegangers,
    Ik wilde voor jullie een nieuwe reis aanmaken, maar dat lukt mij niet.
    De combinatie wachtwoord en gebruikersnaam klopt bij mij niet meer, ik doe vast iets fouts.
    Hier is het nog steeds baggerkoud!!!
    De eerste avond oudergesprekken zitten erop, morgenavond (donderdag) nog en dan nog een ochtendje werken.
    Dan lekker vakantie.
    Vanmorgen heb ik jullie smsje gehad. OP school is het soms lastig te antwoorden. Dus vandaar dat ik het via de mail doe.

Liefs en kusjes van ons.

• 17 Februari 2010 - 17:07

Marjon:

Hebben jullie nog gezien hoe Annet Gerritsen op de 500 meter is gevallen? Jammer, na 15 seconden was de race over.