Uitstapje naar Ubud - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bep Lans - WaarBenJij.nu Uitstapje naar Ubud - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bep Lans - WaarBenJij.nu

Uitstapje naar Ubud

Door: Bep

Blijf op de hoogte en volg Bep

08 Oktober 2011 | Indonesië, Batavia

Eindelijk was het zo ver, we gaan naar Ubud. In Nederland had ik via internet een hotel geboekt. We zijn erg benieuwd.
Onze vaste chauffeur kwam ons ruim op tijd ophalen. We hadden onderweg een stop gemaakt in de orchideeëntruin. Een kleine, maar mooie tuin. Bob heeft daar natuurlijk een flink aantal foto's van gemaakt. Het hotel in Ubud bleek toch niet helemaal aan onze verwachtingen te voldoen. Het uitzicht vanaf ons balkon was schitterend. We keken uit op een vallei met een paar watervallen en door de bomen aan de overkant konden we de sawa's zien. Helaas het onderkomen viel ons wat tegen. We vonden het niet erg dat er zo weinig was in de kamer, maar alles was er vies. Maar zoals gezegd vergoedde het uitzicht een heleboel. Er was ook een mooi (schoon) zwembad en daar hebben we meteen gebruik van gemaakt.
Nadat we een beetje uitgerust waren zijn we Ubud ingegaan. Eerst onze dorst gelest aan een klappa muda. Dat is een jonge kokosnoot met heel veel kokosmelk erin.Daarna de Ubud markt opgezocht. Was leuk om te zien maar erg druk. Onderweg hoorden we van een boekingskantoortje dat de kecakdans, die op woensdag plaatsvindt, voor vanavond is geannuleerd. Jammer!
Vervolgens op zoek gegaan naar het Bumi Restaurant waar we ons op wilden geven voor de cooking class. Dat is ons gelukt.
Hierna waren we moe en dorstig van het geloop in de drukte en de hitte en zijn we op zoek gegaan naar een warung (restaurantje).
In het hotel gekomen nog een beetje gerummikubd tot het donker werd en toen plat.
De volgende morgen werden we om 9.00 uur opgehaald voor onze kookcursus.
Het was een geweldig leuke ervaring.
Eerst naar de markt waar ons de verschillende kruiden, groenten e.d. werden uitgelegd en waarvoor ze dienden. In het restaurant terug kregen we weer uitleg van het een en ander en toen ging onze kok aan de slag met behulp van de cursisten.
Het leuke was dat na afloop van elk gerecht we hetgeen gemaakt was op mochten eten. Na 5 verschillende gerechten waren we bommetjevol.
Conclusie: dit is een aanrader voor iedereen die richting Ubud gaat.
Na onze kookcursus een ijskoffie gehaald bij Starbucks. Heerlijk.
De volgende ochtend vast uitgecheckt en toen een wandeling door de sawa's gemaakt. Onderweg zagen we heel veel balinese vrouwen die op hun hoofd een grote mand hadden met daarin aarde, bakstenen etc. Ze moesten elke keer een behoorlijke klim naar boven maken en een stuk van het pad aflopen. Ze sjouwden zich het mottig, terwijl de mannen bij de bouwplaats op de vrouwen stonden te wachten en een peuk rookten.
We hebben ongeveer twee uur daar gelopen en op de terug weg nog een pintje genomen. Jammergenoeg was het een lauw pintje want ze hadden de voorraad net aangevuld in de koelkast. Toen we terug kwamen stond onze chauffeur ons al op te wachten om ons terug te brengen naar Sanur.
Onderweg nog bij een paar batik winkels gestopt, want ik zou voor Ineke (mijn zus) kijken naar een batik schilderij. Bij de derde winkel ben ik geslaagd en nu maar hopen dat ze het mooi vindt.
Nu zitten we weer in ons paradijsje in Sanur en waarderen het heel erg dat alles zo heerlijk schoon is.
Ik denk dat dit voorlopig het laatste is wat ik te melden heb want we zijn te lui om wat te ondernemen. We genieten van ons onderkomen. Af en toe een verfrissende duik in ons lauwe zwembad. Misschien dat er nog gemasseerd gaat worden.
Misschien nog tot schrijvens.

• 09 Oktober 2011 - 17:31

Saskia:

Wat leuk allemaal en wat ziet het eten er lekker uit!! Mooie foto's!!
    Geniet nog lekker!!
    XXSas

• 14 Oktober 2011 - 14:20

Reisbureau:

Beste heer en mevrouw Lans,

Wij hebben gehoord van de aardbeving nabij Bali. Wij hebben u reeds een sms gestuurd of alles goed gaat met u en of we u ergens mee van dienst kunnen zijn.

Wij wensen u nog een fijne vakantie toe.

Met vriendelijke groeten,
    Holland International Reisbureau Mathé de Groot