boven op de leeuwenrots - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Bep Lans - WaarBenJij.nu boven op de leeuwenrots - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Bep Lans - WaarBenJij.nu

boven op de leeuwenrots

Door: Bep

Blijf op de hoogte en volg Bep

24 September 2013 | Sri Lanka, Anuradhapura

Maandag 23 september
NA het ontbijt op weg naar de leeuwenrots. In principe zouden we niet meegaan, maar op aanraden van Manju zouden we proberen te klimmen naar de fresco,s ongeveer 500 treden. Na heel veel gehijg en gezweet kwamen we bij ons doel aan. De fresco, s waren 1600 jaar oud en zagen er uit of ze pas waren gerestaureerd, dus niet. De kleuren waren schitterend en fris, dit kwam ook omdat de fresco, s de beschermd tegen de zon door een gazen doek. Helaas was dit voor ons het eindpunt. De hoogste top was nog 700 treden verder en dat was voor ons iets te ver. Op de terugweg naar de bus kocht Ineke een olifantje van een monnik. De lunch was in het restaurant waar we op de heenweg wat hadden gedronken.
Na de lunch richting hotel met een stop bij een batikfabriekje. We kregen uitleg hoe het batik in zijn werk gaat. Het doek wordt afgedekt met was op die plekken die niet geverfd moeten worden. Ineke kocht een batik schilderij met olifanten en in de kleur van haar slaapkamer.
Het Village hotel in Polonnaruwa is niet zo groot maar knus in kolonialr stijl.
Na aankomst heerlijk gezwommen, gegeten en toen plat.
Heb Marjon geprobeerd tebellen om haar te feliciteren met haar 20 ste huwelijksdag, hetgeen niet lukte, later gesmst.

Dinsdag 24 september
Na het ontbijt vetrokken we richting archeologisch museum. Eerst bezochten we de restanten van het paleis van een of andere koning. Verder wat stupa, s bekeken en de restanten van het crematorium, dat in de oudheid werd gebruikt. De as van de monniken werd in de kleine stupa bewaard en de as van de koning in de grote witte. Ook waren er resten van een gerechtsgebouw en een heel groot stenen boek. Onderweg werden we vvoortdurendbelaagd door heel hardnekkige verkopertjes. We kochten olifantjes van ebben hout, een waaier van palmblad met daarop afbeeldingen uit de koran, koelkastmagneten en een cadeautje voor Noortje.
Op de terugweg nog een houtsnijwerkfabriekje bezocht, waar we voor elkaar een boedha kochten. Terug bij het hotel bij het zwembad pilsje gedronken, Wil gezwommen en daarna heerlijk geluncht, dit keer geen bufet, de zusjes hadden een spaanse omelet en Bob gebakken bananen.
We hadden ons opgegeven voor de safaritocht per jeep naar het binnenland. Onderweg veel gezien, o.a. ijsvogels, varanen, toekans, pauwen, apen, maraboes, roofvogels w.o.arenden en visarenden, ooievaars met vreemde bek, witte reigers etc. De tocht ging langs water door dorpjes en die waren verbonden met de weg door simpelweg een boomstam over de rivier te leggen. Langs de weg stonden overal kinderen, groot en klein op een balpen te wachten die door de toeristen aan hun uitgereikt werden. Halverwege een stop waar we verse ananas en een sapje met heel veel arak kregen.
Bij het meer waren wel olifantendrollen te zien, maar de olifanten zelf hadden zich verstopt.
Bij het meer konden we de zon onder zien gaan en toen was de koek op en gingen huiswaards. Na het diner dit verslag geschreven en daarna plat. Knuffels en liefs van ons allen aan iedereen.