van Taijuan naar Pingyao - Reisverslag uit Peking, China van Bep Lans - WaarBenJij.nu van Taijuan naar Pingyao - Reisverslag uit Peking, China van Bep Lans - WaarBenJij.nu

van Taijuan naar Pingyao

Door: Bep

Blijf op de hoogte en volg Bep

03 November 2012 | China, Peking

Dag 8
Hotel was prima, maar het ontbijt was niet geschikt voor de broodeters.
wij hadden daar geen last van, want wij hadden Chinees gegeten.
Om 9.15 uur vertrokken we richting Jinci tempel. Hier waren prachtige oude tuinen, mooie architectuur en schitterende fesco's uit de Song dynastie te bezichtigen. Tijdens de uitleg van Michel liep ik al rond om op mijn gemal al het e.e.a. op te nemen. Hier waren ook weer vrouwen ritmisch aan het dansen. Dit was ik vergeten te vermelden maar dat hadden we al eerder gezien bij de Hemelse tempel in Peking. Daar waren 65 plusser aan het zwaardvechten, dansen, alles in een langzaam tempo.
Nu verder bij de Jinci tempel. Te bekijken viel de bron van de eeuwige jeugd, een pagode in de stijgers en zo als gewoonlijk tig aantal tempels.
Na een rondwandeling kwamen we langs wat fruitstalletjes, waar we appels en peren kochten.
De lunch was weer geweldig. Wij letten in China niet op de lijn, dat doen we in Nederland wel.
Na de lunch richting Pingyao. Ongeveer 7 km voor Pingyao nog een korte bezichtiging van een 600 jaar oude tempel. De tempel van de tweeling buddha. De beelden waren meer dan 2000 jaar oud. Bijzondere aandacht kreeg de wensboom. Twee bomen vol met rode linten, waarop men een persoonlijke boodschap kon schrijven.
In Pinyao aangekomen gingen we met een electrisch soort van golfwagentje naar ons hotel. De oude binnenstad die ommuurd moet auto vrij zijn. Dit geldt echter niet voor de Chinezen. Die hebben overal lak aan.
We verwachtten van het hotel eigenlijk niets, maar toen we onze kamers zagen waren we verrast. Bijna elke kamer heeft een gemetseld bed van ca. 4 meter. In eerste instantie ruilden we van kamer, want die van Ineke was 2 keer zo groot dan die van ons, maar uiteindelijk besloten we dat we met zijn drieen makkelijk in dat bed pasten. De koffers naar de kleine kamer en wij heel knus met zijn drieen naar bed. Tot nu toe het zachtste matras.

Dag 9
Na het ontbijt een wandeling door het oude stadje naar de muur waar we een flink eind over heen liepen. Het was stervens koud. Gelukkig had ik gisteravond een wollen sjahl gekocht en vanochtend handschoenen. Volgens ons is de temperatuur rond het vriespunt. We liepen te vernikkelen. Na een kop koffie van de zaak bezochten we de eerste bank van China en een Gerechtsgebouw. Na de lunch hadden we vrij. Hebben nog wat inkopen gedaan en gaan nu naar de kamer koffers pakken.
Vanavond gaan we naar een showtje van ruim een uur. Verrassing.
Morgen gaan we vroeg op pad. We hebben een tocht van ruim 500 km voor de boeg.
Marjon, wat Patrick betreft. Hij wilde alleen teruglopen naar het hotel. Kwam gelijk in gesprek met een perfect engels sprekende chinees. Wat die hem voorgesteld heeft weten we niet, maar we denken dat er iets met een vrouw was. Toen hij weg wilde gaan presenteerden ze hem een idiote hoge rekening, die hij niet wilde betalen. Zij werden toen aggressief en Patrick moest vluchten. Hij vergat helaas zijn rugzak met alles erin incl. paspoort. Na ingrijpen van onze Lilly (chinese gids) en de politie en toen alles nog goed gekomen.
Nu tot de volgende keer. knuffels voor iedereen van ons drieen.

• 03 November 2012 - 12:39

Janneke Hofstra:

Hallo iedereen en het was dan maar een verrassing, maar er is ook mooi verderop die andere landen en plaatsen en het is heel apart om te zien en jullie hebben daar ook vreemde eten en drinken, was die lekker? Ik heb ook nooit meegemaakt, hoor, maar er is ook ergens vriendelijk mensen die aan jullie ook aardig deden? en jullie hebben die veel plaatsen mochten zien en ook heel apart hotels geslapen, maar ik verwacht het dat ook niet zo veel over het chinees en zijn die in chinees ook heel anders weg uit en ook wat aardige gids waar ze aan jullie mochten helpen? en het is ook erg leuk om te zien.
    Is in china ook veel warm land dan in Nederland?

Een dikke kusje van Janneke en veel pleizer om een andere plaatsen gaan zien en het is ook erg leuk om te doen en succes!

• 04 November 2012 - 12:44

Saskia:

Gaaf en spannend allemaal hoor!!!
    Groetjes vanaf hier!!
    XX