Van Peking naar Datong en Taiyuan - Reisverslag uit Peking, China van Bep Lans - WaarBenJij.nu Van Peking naar Datong en Taiyuan - Reisverslag uit Peking, China van Bep Lans - WaarBenJij.nu

Van Peking naar Datong en Taiyuan

Door: Bep

Blijf op de hoogte en volg Bep

01 November 2012 | China, Peking

Dag 5
Vandaag staat het zomerpaleis op het programma. Bezienswaardig zijn o.a. de hal van het Eeuwige Leven. Bij een meer legde Michel het e.e.a. uit. We stonden te vernikkelen van de kou. Op weg naar het paleis hoorden we gezang. Op een berg stonden honderden Chinezen met zijn allen te zingen. Het klonk geweldig. Aan het eind van het meer was een enorme marmeren raderboot. Dit was het speeltje van een keizerin. Deze boot kostte zoveel dat het geld voor de marine en leger op was. Zodoende konden ze China niet verdedigen.
Na dit zomerpaleis met de riksja naar de Hutong. Dit is vergelijkbaar met een indonesische kampong met een kamphoofd en uitvoerende raad. Deze raad bekommert zich om allerlei perikelen van de inwoners.
Gegeten bij mensen thuis en ook nog een huis bezocht waar een oude vrouw van 82 woont. Met de riksja naar een winkelstraat in de Hutong. Vanwege de kou een muts gekocht.
Ondertussen had een medereiziger, een Belg, een hachelijk avontuur beleefd met een stel Chinezen. Wat er precies gebeurd is blijft een raadsel ook doordat verschillende versies werden rond verteld. Hierbij werd zelfs de politie ingeschakeld.
Dankzij Lilly, onze Chines gids liep alles gelukkig goed af.


dag 6
Vandaag stond de treinreis naar Datong op het programma.
Na een lange, maar gezellige rit kwamen we in ons hotel aan. Dit hotel was een stuk mooier en luxer dan het vorige. Heerlijk gegeten en naar bed.

dag 7
Vandaag een bezoek gebracht aan de Yunganggrotten. In de 53 grotten bevinden zich meer dan 51.000 boeddhistische beelden. Ook de hele kleine (10 cm grote) beelden werden meegeteld. We hadden nooit gedacht dat dat zo overweldigend zou zijn. Hierop hadden we niet gerekend. Op de terugweg kwamen we allerlei kraampjes tegen met souvenirs en ook een ambachtelijk gebeuren, waarbij pindanoten vermengd met suiker en zetmeel met een grote houten hamer tot pulp werd geslagen. Van deze pulp werden koeken gebakken. We hebben een pakje meegenomen maar nog niet geproefd. Verrassing!!!!
Na een geweldige lekkere lunch op weg naar onze tweede bestemming.
Een bezoek aan het hangende klooster Xuankongsi. Dit klooster ligt op een unieke locatie letterlijk hangend aan een steile klifwand. Ineke en ik zijn helemaal naar boven geklommen. Doodeng.

Tot nu toe ging de weg door hoge bergen en hele kleine lemen dorpjes. Schitterend.

Na een lange tocht kwamen we om 19.30 uur aan in het plaatsje (3 miljoen inwoners) Taiyuan. Hebben weer een mooi hotel.
Nog wat inkopen gedaan in een supermarktje, geinternet en naar bed.

  • 02 November 2012 - 15:00

    Janneke Hofstra:

    Lieve iedereen en het is 3 dagen verschillend verhaal maar er is ook geweldig dat jullie daar nooit hadden gezien en Het was inderdaad erg prachtig natuur in de land maar jullie hebben daar ook wat nooit meegemaakt en lekker gingen eten en drinken, maar in Nederland is erg anders gevoel dan in China, dat weten jullie dat ook, maar ik ben ook erg blij dat jullie daar mochten alles zien en wandelen en leren om een taal van de china lezen, hahahaha.
    Ik kan niet chinees lezen, hoor en ben erg slecht uit, hoor...

    Gisteren heb ik een mini-feest om mijn werk, maar ik werk al 10 jaar bij DSW in Zoetermeer en het is wel lang en er kwamen mijn moeder Marieke en haar man Herman en mijn nicht Vivian op bezoek bij mij en later kwam papa Frans ook er bij mij en we gingen ook lekker uiteten en lekker gedronken, en ik heb ook een mooie spullen gekregen, dus en het is echt geweldig, maar Jammer dat Marjon er niet kwam... het is niet erg, maar ik geef voor Marjon een lekker cake, maar papa Frans nam ze mee, hoor...

    Geniet lekker ervan in China...
    en een dikke kusje van Janneke Hofstra, en we zien snel nog wel gauw...

  • 02 November 2012 - 19:53

    Marjon:

    Ik ben heel benieuwd naar de muts, ik verwacht dat het zo'n muts is met een enorme bontrand.
    Word wel heel nieuwsgierig naar wat er precies gebeurde met de de Belg.
    En... wat denk je... ik heb mijn yogabroek gevonden. Onder mijn regenpak in een fietstas????? Ik wist niet dat yogabroeken zonder benen erin naar de schuur konden lopen. Maar.. ik heb het bewijs vandaag gezien.
    Morgen gaan we naar de jarige tante en zus. Blijven we lekker eten, ze zorgt voor soep en broodjes.

    Nou bij deze dan weer hang tsje wang cake (die van Janneke) en de groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bep

Dit zijn jullie heerlijke dochters.

Actief sinds 02 April 2009
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 22681

Voorgaande reizen:

19 September 2013 - 05 Oktober 2013

bovenop de leeuwenberg

26 Oktober 2012 - 16 November 2012

Bebobi op de Chinese muur

25 September 2011 - 17 Oktober 2011

Bali-Sanur

13 Februari 2010 - 15 Maart 2010

Even genieten van de zon in Thailand

14 April 2009 - 10 Mei 2009

dobberen op het Tobameer

Landen bezocht: